dissabte, 21 de maig del 2011



Les noves tecnologies i la Internet dels serveis

La revolució digital ha canviat radicalment l'entrega i el consum de molts serveis. Els avenços tecnològics han fet possible que empreses globals entreguin serveis de comunicació, oci i altres serveis mitjançant el telefon mòbil o altres aparells, la utilització de nous serveis de salut en hospitals i en cirurgia, i la implantació de serveis sofisti­cats de videovigiláncia en circuits tancats, entre d'altres.

Els desenvolupa ments constants en informàtica, teleco­municacions, tecnologies de la informació, Internet, la xarxa, les bases de dades distribuïdes de forma massiva, són alguns deis principals factors que determinaran la in­novació en el camp deis serveis i que tenen el potencial de canviar la naturalesa deis serveis de manera significati­va. A continuació comentem alguns deis principals aven­ços tecnològics que afectaran el futur del sector serveis:

1. La utilització de sistemes de navegació per satél•lit, en especial quan es combinen amb telèfons mòbils o al­tres tipus de tecnologia de transmissió per permetre el seguiment de vehicles, persones o coses en temps real. Per exemple, I'assegurança de pagament en conduir o seguiment de vehicles per planificar rutes eficients.

2. La millora de la funcionalitat deis aparells mòbils i espe­cialment la integració de telefon, navegació via satél•lit, comunicacions pròximes i accés a Internet pel mòbil, que permeten oferir una gran quantitat de nous serveis a la gent quan es desplaça.

3. Sistemes de navegació a temps real, cinemàtic i d'alta precisió per al mapatge d'alta resolució amb exactitud a escala de centímetres.

4. Aparells RFID de mida i cost redits que permeten el seguiment de productes o paperassa mitjançant sistemes complexos.

5. L'alta disponibilitat i el preu reduït de disseny 3D amb ordinador, la mecànica informàtica de fluid i software d'análisi d'elements font que permeten a més empre­ses dur a terme el modelatge complex de nous produc­tes o serveis.

6. El desenvolupa ment en sistemes d'informació geográ­fica, bases de dades i plataformes de lliurament en línia afegeixen valor que s'obté amb la integració d'informa­ció de múltiples fonts.

7. Tecnologia de visualització i de prototips virtuals. Els serveis estan sempre en desenvolupa ment (també anomenats en beta perpétua).

8. El desenvolupament de software per a bases de dades sofisticades que permeten I'emmagatzematge, mineria de dades i anàlisis a una escala impensable fins fa poc.

9. La disponibilitat de computació de núvol i altres desen­volupaments en hardware, que permeten I'análisi rápi­da de grans quantitats de dades.

10.Xarxes socials/mons virtuals, que permeten a les em­preses proporcionar serveis de manera innovadora i atractiva a gran nombre de persones.

Internet, des de la seva aparició, ha estat utilitzada com a provéidora de serveis (per exemple, serveis de reserva de viatges, programes educatius o comprovació de I'estat d'enviaments). La interacció de I'usuari amb el provéidor del servei es feia mitjançant les págines web, on els proveïdors oferien els serveis utilitzant diferents models de negoci. L'evolució futura d'Internet, Peró, vol anar més enllá i aposta pel desenvolupa ment de la Internet deis serveis reals. Es pretén que Internet informi I'usuari en temps real de la dinàmica del servei i del seu contingut (per exemple,la cancel•lació d'un vol), i que permeti a I'usuari reaccionar immediat ament (per exemple, buscar una alternativa).

Els principis fonamentals de la Internet del futur els trobem en dos aspectes. En primer Iloc, I'aparició de nous serveis i aplicacions que demanen una nova infraestructura, i en se­gon Iloc, les noves tecnologies i infraestructures, que obren les portes a noves oportunitats per crear nous serveis i apli­cacions. Internet ha comportat una transformació social amb I'aparició de noves maneres d'interactuar socialment on es cocreen continguts, serveis, informació software. Aquests aspectes aposten per una transformació deis ser­veis,que ofereix Internet, on aquests estiguin relacionats amb les necessitats (personalitzats i centrats en I'usuari), nous mecanismes i models de negoci, nous intermediaris i una línia confusa entre el proveïdor i usuari del servei.30

Tal com mostra la figura 33, la combinació de les dimen­sions semántica i social ens ha portat a la Web 2.0, que combinada amb la tecnologia semántica ens porta a la Web 3.0. Si combinem la tecnologia semántica i els ser­veis de la xarxa podem crear comunitats de serveis.

Un deis principals pilars de la Internet del futur és la Inter­net deis serveis.31 Els principals camps d'actuació de la Internet deis serveis són els següents:

1. Cloud computing: virtualització de serveis i optimització de recursos tant en capacitat de processament com d'emmagatzematge.

2. Open service platform: modularitat de serveis per faci­litat la seva integració amb usuaris finals.

3. Autonomic computing: sistemes autogestionats

4. Creen IT: optimització del consum energétic

El paradigma informátic emergent és la cloud computing o núvol informátic, on les dades i els serveis resideixen en centres de dades molt escalables als quals es pot acce­dir ubiquament des de qualsevol dispositiu connectat a Internet. Es preveu que el mercat de la cloud computing representi uns 95 mil milions de dólars en negoci, uns 65 mil milions de dólars en aplicacions de productivitat i uns 160 mil milions de dólars en publicitat en línia.32 La figura 34 mostra les principals diferéncies entre la xarxa tradicional i la cloud computíng.­

En la cloud computing el client accedeix segons deman­da i utilitzant el model de pagament per ús a un gran nombre de recursos informátics assignats dinámicament. Els principals avantatges d'aquest model en comparació amb la xarxa tradicional són els següents:

1. L'accés immediat als serveis oferts per ('operador sense haver hagut d'adquirir préviament el hardware i software necessaris i construir, instal1ar i gestionar els sistemes.

2. Evitar la inversió financera inicial associada al punt an­terior, a canvi de pagar per I'ús que es faci deis serveis.

3. Despeses anuals totals potencialment inferiors a causa de les economies d'escala deis grans centres de dades que atenen a molts usuaris.

4. Aplicacions disponibles des de qualsevol punt amb accés a Internet i integració més senzilla amb clients i provéidors

5. Millor facilitat per absorbir pics de cárrega i per ampliar la capacitat de processament.

6. Garantia davant de desastres.

Les característiques de la computing són:

1. Permet I'accés a serveis a partir de les característiques técniques (localització le o identificador) de serveis web, peró també a partir de la informació contextual (per exemple, utilitzant context geográfic o de negoci).

2. Els serveis han de ser buscats, identificats i compostos en components de processos de negoci.

3. Progressar cap a la interactivitat perfecta deis consu­midors (permanent, sense límits temporals, transparent i sensible al context).

El mercat de la cloud computing ofereix oportunitats per a un ampli grup de provéidors i subministradors de tecno­logies de múltiples perfils. Pel que fa a les aplicacions de consumidor final trobem:4 ofimática, correu i missatgeria electrónica, calendaris i agendes compartides, recerques, mapes i navegació, telefonia i comunicació, pagaments, banca i finances personals, inversions, networking so­cial, espais en línia compartits en temps real, ticketing, subscripcions, etc. A llarg termini, una important part deis serveis informátics s'oferirá mitjanpant la cloud compu­ting. Aquests serveis formaran part de la infraestructura competitiva de les regions, com els transports, les tele­comunicacions, els mercats, els sistemes de pagament, els serveis administratius, el manteniment i la gestió d'in­fraestructures.

32. Klems, M. (2008). «Merrill Lynch Estimates "Cloud Computing" To Be $100 Billion Market». Web 2.0. Disponible a: http://web2.sys-con.com/node/604936.

33. Fernández, J. A. (2009). «Cloud computing: ¡un futuro brillante!» Centro del IE Business School para el Análisis de la Sociedad de la Información y las Telecomunicaciones. Disponible a: http://www.enter.ie.edu/mybox/cms/10550.pdf.